Rasanya rama yang tahu dengan cerita bahtera Nuh? Ya, bahtera nuh adalah sebuah kapal atau perahu yang dibangun Nabi Nuh atas perintah Tuhan. Menurut laporan dari Bored Panda, seorang lelaki telah membina replika perahu atau bahtera Nuh, yakni Johan Huibers.

Ketika Johan Huibers sedang membacakan buku cerita untuk anak-anaknya sebelum tidur  tentang Bahtera Nuh, hal itu memberinya idea gila untuk membina replika bahtera sendiri.

Meskipun begitu Johan tidak menyerah dan menyelesaikan fasa pertama dari bahteranya pada tahun 2006. Namun, dia tidak sepenuhnya puas dengan hal itu, kerana menurutnya ukuran bahtera versi pertama hanya separuh daru ukuran yang ada di dalam Kitab, dan Huibers bertekad untuk melangkah lebih jauh.

Foto Kredit: Ark Of Noah
Foto Kredit: Ark Of Noah

Pada tahun 2008, Johan Huibers, bekerja sama dengan tukang kayu amatur, dan mula membina replika bahtera Nuh berukuran saiz sebenarnya. Kemudian akhirnya selesai dan dibuka untuk umum pada tahun 2012.

Pembinaa bahtera ini dianggarkan menghabiskan hampir sekira USD$1.6 juta atau sekitar RM6 Juta. Perahu atau bahtera ini dilengkapi dengan model binatang kayu, termasuk gorila, gajah dan badak sama seperti yang ada di dalam Kitab. Interpretasi bahtera seukuran bahtera Nuh menjadi daya tarikan popular di Dordrecht, Netherlands, tapi sayangnya itu sudah ditutup bagi pengunjung kerana perbezaan pendapat antara Huibers dan pihak pemerintah.

Foto Kredit: Ark Of Noah
Foto Kredit: Ark Of Noah

Replika bahtera Nuh ini dibangun sesuai dengan spesifikasi yang tercantum dalam Kitab Ibrani. Replika bahtera Nuh ini memiliki kerangka baja, dan dibangun dengan kayu cedar dan kayu pinus Amerika.

Ketinggian kapal ini mirip dengan bangunan lima tingkat atau 75 kaki. Bahtera ini memiliki lebar 95 kaki dan panjang 410 kaki, berat 2,500 tan dan dapat memuatkan lebih dari 5,000 orang sekaligus. Awalnya, Huiber merancang untuk berlayar ke Brazil untuk Sukan Olimpik Rio 2016 menggunakan kapal ini, tetapi oleh kerana masalah keselamatan, rancangan tersebut gagal.

Foto Kredit: Ark Of Noah
Foto Kredit: Ark Of Noah
Foto Kredit: Ark Of Noah

Oleh kerana kapal ini tidak memiliki mesin, Huibers perlu menyewa penarik kapal untuk menggerakkannya, dan ia memerlukan biaya sekitar USD$1.6 Juta untuk menyelesaikan pelayaran.